terug
Hoe kunnen we u helpen?

Laatste vervolgoefeningen

Onlangs heeft u van ons twee keer advies gekregen gericht op oefeningen voor uw knie. Van deze oefeningen kunt u nog steeds gebruikmaken. Dit betreft de oefeningen uit de eerste en tweede fase: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4. 

Als u heeft gemerkt dat uw knie minder pijnlijk wordt en wat meer belasting aan kan, is het tijd om het oefenprogramma uit te breiden.  Dit kunt u doen door gebruik te maken van oefening 3.1 en 3.2. Voor spieren en botten, maar zeker ook voor kraakbeen is belasten van de gewrichten namelijk essentieel. Lichamelijke activiteiten zoals fietsen, wandelen en zwemmen worden aanbevolen en geven minder druk op het kraakbeen dan bijvoorbeeld voetballen en andere sporten waarbij veel gedraaid wordt.

De dosering van de belasting is wel belangrijk. Soms is het bijvoorbeeld beter om 4 keer per dag een kwartier te wandelen dan 1 keer per dag een uur. 

Start in eerste instantie door deze oefeningen 10-15 keer uit te voeren minimaal 3 keer per dag. Als dit goed gaat, kunt u de oefeningen uitbreiden naar 2 tot 3 keer 10-15 herhalingen á 3 keer per dag. De oefeningen mogen pijn doen, maar de pijn moet wel acceptabel zijn (< 5 op schaal van 10) en mogen niet langer dan 24 uur aanhouden. Als de knie dik en warm wordt en de pijn > 5 verergerd, is het verstandig om de belasting te verminderen. U kunt dan beter (tijdelijk) de oefeningen uit de eerste twee fasen gebruiken. 

Corona maatregelen
laatste nieuws