terug
Hoe kunnen we u helpen?

ViaSana is net als alle ziekenhuizen alert op het coronavirus. Lees hieronder de veel gestelde vragen.



Is ViaSana open tijdens de coronacrisis?

Kliniek Viasana hanteerde vanwege het coronavirus sinds 16 maart een drie weken durende patiëntenstop. Dit was nodig om het risico op besmetting van patiënten en medewerkers te beperken. Inmiddels hanteert ViaSana hygiënemaatregelen die voldoen aan de richtlijnen van het RIVM en ZKN. Hierdoor kunnen mensen met ernstige pijn- en bewegingsklachten weer veilig in ViaSana behandeld worden. Het aantal afspraken en behandelingen dat ViaSana kan uitvoeren is door de maatregelen beperkt. De wachttijd is daardoor langer dan u van ons gewend bent. ViaSana is voor haar patiënten altijd telefonisch bereikbaar voor spoed. Zoals altijd kunt u voor het verlengen van recepten en bij spoed en twijfel over eventuele complicaties 24 uur per dag bellen.

Welke maatregelen neemt ViaSana?
  • ViaSana hanteert hygiënemaatregelen die voldoen aan de richtlijnen van het RIVM en ZKN.
  • Bij aankomst in kliniek ViaSana ontmoet u bij de ingang een hygiënecoach. De hygiënecoach stelt u controlevragen, meet uw temperatuur met een richtthermometer en geeft u instructies en een mondkapje dat u tijdens uw bezoek aan de kliniek dient te dragen.
  • Waar nodig dragen medewerkers van ViaSana ook beschermingsmiddelen.
  • De van overheidswege uitgevaardigde 1,5 meter afstandsregel wordt ook binnen ViaSana aangehouden.
  • Kom op tijd, maar niet te vroeg. ViaSana verzoekt patiënten zich niet eerder dan vijf minuten voor de afgesproken tijd te melden bij Ingang Oost. Patiënten die zich eerder melden, worden verzocht in de auto te wachten. Hiermee blijft het aantal mensen dat tegelijkertijd in de wachtkamer aanwezig is beperkt.
  • ViaSana heeft voor patiënten en bezoekers een instructie wanneer zij wel of niet naar de kliniek mogen komen. Zie volgende vraag voor een toelichting.
  • Medewerkers van ViaSana zijn geïnstrueerd geen handen te schudden om het risico op overdracht tot een minimum te beperken.
  • ViaSana medewerkers die thuis kunnen werken, komen niet naar de kliniek. 
  • Vanwege preventiemaatregelen tegen de verspreiding van micro-organismen zoals Influenza (griepvirus) en het Coronavirus (COVID-19) worden patiënten vriendelijk verzocht handen te wassen met de desinfectievloeistof in de dispensers en pompjes die ViaSana geplaatst heeft. 



    Wanneer kan ik als patiënt of bezoeker niet naar ViaSana komen?
    • Patiënten en bezoekers met verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden moeten thuis blijven en mogen niet naar ViaSana komen.
    • Als een van uw huisgenoten bovenop deze gezondheidsklachten koorts en/of benauwdheidsklachten krijgt, dan moet het hele huishouden thuisblijven totdat iedereen 24 uur lang geen klachten heeft. U kunt in die periode dus niet naar ViaSana komen. 
    • Patiënten op de polikliniek mogen geen begeleider mee naar binnen nemen. Voor kinderen van 12 t/m 15 jaar wordt een uitzondering gemaakt, zij mogen wel begeleid worden door een ouder/verzorger. 
    • Operatiepatiënten mogen één bezoeker ontvangen. Deze bezoeker mag pas na de operatie de kliniek in. Voor en tijdens de operatie wachten in de kliniek kan niet. Voor kinderen van 12 t/m 15 jaar wordt een uitzondering gemaakt, zij mogen wel begeleid worden door een ouder/verzorger.
    Kan ik een nieuwe afspraak maken?

    Voor veel patiënten is de afspraak in ViaSana door het coronavirus geannuleerd. Patiënten die als eerst een afspraak hadden staan worden door ViaSana als eerst benaderd voor een nieuwe afspraak. Alle nieuwe verwijzingen die via huisartsen binnen komen, worden beoordeeld op urgentie. Wij verzoeken alle patiënten niet zelf contact op te nemen voor een (nieuwe) afspraak, ViaSana zoekt contact met u zodra er plek is. Let op: ViaSana belt met een anoniem nummer. 

    Hoe lang is de wachttijd voor mijn operatie?

    Inmiddels worden coronamaatregelen steeds meer versoepeld. Ook ViaSana heeft de zorg voor mensen met ernstige bewegings- en pijnklachten in aangepaste vorm opgestart. Toch blijven een aantal coronamaatregelen van kracht. Daardoor kunnen er dagelijks minder operaties en afspraken plaatsvinden dan in de situatie voor corona. De wachttijd is, net als in andere ziekenhuizen, langer dan normaal. Hoe lang de maatregelen nog duren is momenteel niet duidelijk, daarom is het onmogelijk om aan te geven hoe lang de wachttijd is. We begrijpen dat dit voor mensen met pijn- en bewegingsklachten zeer vervelend is. Onze welgemeende excuses! De focus ligt in eerste instantie op de meest urgente zorg en op patiënten die het langst op de wachtlijst staan. Maar ook de andere patiënten die op de wachtlijst staan, zijn wij zeker niet vergeten. Wij doen onze uiterste best om iedereen zo snel mogelijk te helpen. Daarom verzoeken wij patiënten niet zelf contact op te nemen voor een (nieuwe) operatiedatum. ViaSana zoekt contact met de patiënt zodra er plek is.

    Ondersteunt ViaSana omliggende zorgverleners in hun zorg voor coronapatiënten?

    ViaSana ondersteunt omliggende zorgverleners met hun zorg voor coronapatiënten. Denk hierbij aan het beschikbaar stellen van medische hulpmiddelen, apparatuur en personeel.

    Wat is een goede handhygiëne?

    Hoest in uw elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en desinfecteer de handen. Handdesinfectie heeft de voorkeur boven handen wassen, ter voorkoming van verspreiding van micro-organismen.  Voorzie de handen van handalcohol (kuiltje van één hand gevuld). Wrijf de handen en polsen minimaal 30 seconden in met de handalcohol, tot ze droog zijn. Ook de polsen, vingertoppen, duimen en gebieden tussen de vingers moeten grondig met alcohol worden ingewreven.

    Er zijn geen resultaten gevonden op uw zoekwoord.

    Bekijk alle veelgestelde vragen

    Staat uw vraag of antwoord er niet bij? Neem vrijblijvend contact met ons op

    Corona maatregelen
    laatste nieuws