terug
Hoe kunnen we u helpen?

Door corona verloopt een afspraak anders dan u van ons gewend bent. Zo mogen begeleiders en bezoekers in veel gevallen niet mee de kliniek in. Lees meer over de coronamaatregelen van Kliniek ViaSana >>

Ons team maakt graag kennis met u tijdens de eerste afspraak. Tijdens de afspraak heeft u een gesprek met de doktersassistent, daarna komt de specialist binnen om het lichamelijk onderzoek te doen. Samen zorgen zij ervoor dat uw afspraak aangenaam en efficiënt verloopt. Alle onderzoeken worden zoveel mogelijk op dezelfde dag gepland, zodat u zo snel mogelijk geholpen wordt. Soms moet een extra afspraak gemaakt worden voor een MRI, CT- of botscan. Het is van te voren moeilijk in te schatten hoe lang de afspraak duurt. Afhankelijk van de bevindingen kan de afspraak een kwartier tot soms twee uur duren.

Hieronder leest u hoe de afspraak verloopt:

1. Voorbereidingen thuis

U dient voor de afspraak een aantal zaken te regelen:

  • Deel uw actueel medicatie overzicht van uw apotheek of huisarts. Log in met uw DigiD op uw persoonlijke omgeving bij volgjezorg.nl. Klik op +zorgaanbieder. Zoek uw apotheek of huisarts en verleen hen toestemming uw gegevens te delen met het Landelijk Schakelpunt. U hoeft niet op ViaSana te zoeken. ViaSana haalt namelijk automatisch uw gegevens op als u uw apotheek of huisarts toestemming heeft gegeven. Lukt dit niet? Haal een overzicht bij uw apotheek en neem mee naar de kliniek.
  • Neem een identificatiebewijs mee naar de kliniek. Alle patiënten, dus ook kinderen, moeten een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Zonder identiteitsbewijs kan ViaSana de kosten niet declareren bij uw zorgverzekeraar en heeft u geen toegang tot uw dossier in MijnViaSana. U kunt zich identificeren met een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
  • Login op MijnViaSana, uw persoonlijke zorgportaal. Enkele dagen voor uw eerste afspraak ontvangt u een e-mail met tijdelijke inloggegevens voor MijnViaSana. U kunt uw afspraken inzien, de gestelde diagnose, correspondentie naar huisarts, verrichtingen operatie, NAW gegevens, patiëntvoorlichting en uw medicijnoverzicht. Na de afspraak kunt u uw dossier inzien op MijnViaSana.

2. Gratis parkeren

U kunt gebruik maken van de gereserveerde parkeerplekken rondom de kliniek. Als deze bezet zijn, parkeert u in de garage achter de kliniek. Hier is geen lift aanwezig. Als ook deze plaatsen bezet zijn en u aan de straat moet parkeren, blokkeer dan geen inritten van omwonenden. De afdeling Toezicht en Handhaving van de gemeente controleert regelmatig. U riskeert een boete als u een inrit (deels) blokkeert.

3. Identificatie bij receptie

Bij de balie controleert de receptionist uw identiteitsbewijs (neem mee) en controleert uw e-mailadres en telefoonnummer.

4. Vragenlijst assistent

De assistent haalt u op uit de wachtkamer en neemt u mee naar de spreekkamer. Er wordt een vragenlijst over uw klachten en de medische voorgeschiedenis doorgenomen. Ook wordt uw actueel medicatie overzicht (dat u van te voren met ons heeft gedeeld) gecontroleerd. Daarna komt de specialist de spreekkamer binnen. Dankzij het voorwerk van de assistent kan de specialist zich beter op uw lichamelijke klachten concentreren.

5. Gesprek en onderzoek door specialist

Tijdens de afspraak bespreekt de specialist de klachten met u en verricht lichamelijk onderzoek. Tijdens dit onderzoek kan de specialist u vragen bovenkleding uit te trekken, ondergoed kunt u aanhouden. Soms kan aan de hand van het lichamelijk onderzoek direct bepaald worden welke behandeling uitgevoerd kan worden. Is dit niet het geval dan kan aanvullend onderzoek noodzakelijk zijn.

6. Aanvullend onderzoek (niet altijd nodig)

Een MRI-scan of een CT-scan kan niet op dezelfde dag plaatsvinden. Tenzij dit vooraf met u is afgesproken. Een röntgenfoto wordt bij ViaSana wel op dezelfde dag gemaakt. Na het maken van de foto ziet de specialist u op het spreekuur terug. Wanneer andere onderzoeken nodig zijn wordt dit met u besproken.

7. Het advies van de specialist

Nadat de oorzaak van de klachten is bepaald, bespreekt de specialist samen met u de behandelmogelijkheden. Meestal is dit fysiotherapie, een injectie, pijnstilling of een brace. Maar de specialist kan ook adviseren om uw leefstijl aan te passen: afvallen, rust houden of afwachten. Soms wordt bij een eerste afspraak een operatie geadviseerd.

*De volgende stappen vinden alleen plaats als de specialist een operatie adviseert en u hiermee instemt. Ook deze stappen vinden in dat geval op dezelfde dag als uw afspraak plaats. Een operatie kan in enkele gevallen vanwege medische redenen niet in ViaSana plaatsvinden, lees meer...

*8. Gesprek met de anesthesioloog

Wanneer u na advies van de specialist kiest voor een operatie, komt u bij de anesthesioloog van ViaSana. De anesthesioloog bespreekt de anesthesietechniek met u en laat eventueel nader onderzoek (bloedafname of hartfilmpje) verrichten door de doktersassistente.

*9. Plannen van de operatie

Vervolgens heeft u een gesprek met een doktersassistente van het team operatieplanning. Zij plannen samen met u de operatiedatum, het is niet altijd mogelijk dat u direct een operatiedatum krijgt toegewezen. Daarnaast krijgt u alle patiënteninformatie op papier mee naar huis en kunt u aan hen vragen stellen.

*10. Resultaat van uw operatie meten

Daarna krijgt u een inlogcode, hiermee dient u in de kliniek een vragenlijst op www.mijnviasanaresultaat.nl in te vullen. Ook na uw operatie krijgt u soortgelijke vragenlijsten toegestuurd die u op deze website in kunt vullen. De antwoorden stellen ons in staat om te meten welke verbetering er gedurende uw revalidatietraject optreedt. Deze zeer waardevolle informatie gebruiken wij om andere patiënten beter voor te lichten en de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.

Tips en vragen

Afhankelijk van de onderzoeken die plaatsvinden, krijgt u in een korte periode van veel mensen informatie. Het kan verstandig zijn om iemand mee te nemen (ivm corona mag dit momenteel niet). Daarnaast dient u, als u een wilsverklaring heeft, daar zelf melding van te maken bij de receptie of bij de betreffende arts. Op deze website kunt u voor de afspraak de nodige informatie vinden over uw klachten. U kunt dan thuis alvast uw vragen noteren, zodat u zeker weet dat deze tijdens uw afspraak beantwoord worden.

Heeft u bewegings- of pijnklachten? Wij luisteren graag.

Corona maatregelen
laatste nieuws