terug
Hoe kunnen we u helpen?

Tijdens de eerste afspraak probeert ViaSana uw medisch probleem volledig in kaart te brengen. Een MRI- of CT-scan kan helaas niet altijd op dezelfde dag. Afhankelijk van de bevindingen kan uw afspraak tien minuten tot twee uur duren.


1. Voorbereiding thuis

De voorbereidingen thuis zijn belangrijk als u de eerste keer naar ViaSana komt. We kunnen u dan nog beter helpen:

  • Deel uw actueel medicatie overzicht. Log in met uw DigiD op uw persoonlijke omgeving bij volgjezorg.nl en geef uw apotheek of
    huisarts toestemming uw gegevens te delen met het Landelijk Schakelpunt. Lukt dit niet? Haal een overzicht op papier bij uw apotheek en neem mee naar de kliniek.
  • Neem een identiteitsbewijs mee zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Alle patiënten, dus ook kinderen, moeten een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Zonder identiteitsbewijs kan ViaSana de kosten niet declareren bij uw zorgverzekeraar.
  • Inloggen op MijnViaSana. MijnViaSana helpt u de afspraak nog beter voor te bereiden. Na de afspraak kunt u de gestelde diagnose, eventuele vervolgafspraken, correspondentie naar de huisarts en uw medicijnoverzicht inzien. Ga naar viasana.nl/mijnviasana. Gebruikt u liever geen app? Geen probleem. Ook zonder MijnViaSana zijn we u van dienst.
  • Houd rekening met uw agenda. De eerste afspraak duurt 5 minuten of 2 uur. ViaSana probeert uw medisch probleem volledig in kaart te brengen. Na het gesprek met de specialist gaan de meeste patiënten naar huis. Maar het kan zijn dat we ook een röntgenfoto maken. Een MRI- of CT-scan kan helaas niet altijd op dezelfde dag. Als het advies een operatie is en u daarmee instemt, blijft u langer in ViaSana voor de vervolg onderzoeken en het plannen van de operatie.
  • Schrijf vragen op. Wist u dat een operatie meestal (nog) niet nodig is. Vaak is een injectie in het gewricht, fysiotherapie of aanpassing van leefstijl een beter advies. Voor de afspraak weten wat u kunt verwachten? Bekijk de informatie op viasana.nl, dit helpt bij het bedenken van vragen. Kies artrose knie, versleten heuprugpijn of een van de vele andere bewegingsklachten.

2. Gratis parkeren

U kunt gebruik maken van de parkeerplekken rondom de kliniek. Als deze bezet zijn, parkeert u in de garage achter de kliniek. Hier is geen lift aanwezig. Als ook deze plaatsen bezet zijn en u aan de straat moet parkeren, blokkeer dan geen inritten van omwonenden. De afdeling Toezicht en Handhaving van de gemeente controleert regelmatig. U riskeert een boete als u een inrit (deels) blokkeert.

3. Identificatie bij receptie

Bij de balie controleert de receptionist uw identiteitsbewijs, e-mailadres en telefoonnummer. Ook maken ze een pasfoto voor uw dossier, zo bent u voor ons beter herkenbaar en hoeft u bij vervolgafspraken uw identiteitsbewijs niet te laten zien.

4. Beeldvormend onderzoek (niet bij iedereen)

Soms geeft uw verwijsbrief van de huisarts, uw leeftijd en uw medisch probleem aanleiding om voor de afspraak al een röntgenfoto, MRI- of CT-scan te maken. Dit kan op dezelfde dag als uw afspraak en wordt vooraf met u besproken.

5. Gesprek met doktersassistent

De doktersassistent haalt u op uit de wachtkamer en vraagt in de spreekkamer naar uw bewegingsklachten en medische voorgeschiedenis. Daarna komt de specialist de spreekkamer binnen. Dankzij het voorwerk van de doktersassistent kan de specialist zich beter op uw klachten concentreren.

6. Gesprek met specialist

De specialist gaat verder in op uw bewegingsklachten en doet lichamelijk onderzoek. De specialist kan u vragen kleding uit te trekken, ondergoed houdt u aan. Na onderzoek worden eventuele behandelmogelijkheden besproken. Denk aan fysiotherapie, een injectie, pijnstilling, brace of operatie. Maar het advies kan ook zijn afvallen, rusthouden of aanpassing van leefstijl en sport. Soms is na lichamelijk onderzoek toch extra onderzoek nodig. De MRI- of CT-scan kan dan helaas niet op dezelfde dag. Wij maken een nieuwe afspraak voor u.

*Na het gesprek met de specialist gaan de meeste patiënten naar huis. Als het advies een operatie is en u daarmee instemt, blijft u nog even in ViaSana:

*7. Gesprek met de anesthesioloog

De anesthesioloog controleert of u geopereerd mag worden. Een operatie kan niet in ViaSana plaatsvinden als u jonger bent dan 12 jaar of 80 jaar en ouder, fors overgewicht, insuline afhankelijke diabetes, ernstige long- of hartafwijkingen heeft of bepaalde bloedverdunners gebruikt, klik voor meer informatie. Ook wordt de anesthesietechniek besproken, bloed afgenomen en een hartfilmpje gemaakt.

*8. Plannen van de operatie

Vervolgens heeft u een gesprek met de opnameplanning. Zij plannen samen met u de operatiedatum en geven folders.

*9. Resultaat van uw operatie meten

Voordat u naar huis gaat vult u een vragenlijst in. Ook na uw operatie krijgt u deze vragenlijst twee of drie keer toegestuurd. Zo meet de afdeling wetenschap het herstel van alle patiënten. Deze informatie gebruikt ViaSana om andere patiënten voor te lichten en de kwaliteit van behandelingen te verbeteren.

Meer handige informatie

Als u een wilsverklaring heeft, dient u daar zelf melding van te maken bij de receptie of bij de betreffende arts.

Heeft u bewegings- of pijnklachten? Wij luisteren graag.

Welcome at ViaSana

Our website is regularly visited by people from abroad.
We are currently investigating what kind of visitors these are.
Please answer the question below: