In Nederland kunt u alleen bij een medisch specialist terecht als u wordt verwezen door een huisarts of andere dokter. Ook voor ViaSana heeft u een verwijsbrief nodig.
Hoe komt mijn verwijsbrief bij ViaSana?
De verwijzend arts stuurt de brief digitaal naar ViaSana. ViaSana maakt op basis van de verwijsbrief een afspraak voor u. De afspraakgegevens stuurt ViaSana binnen drie werkdagen naar uw e-mailadres. Dit gaat automatisch, u hoeft ViaSana niet te bellen.
Wat staat er in de verwijsbrief?
In de verwijsbrief staat informatie die zorgverleners helpt om uw afspraak te plannen, zoals:
- Waarom u wordt doorverwezen
- Uw medische achtergrond
- Uw contactgegevens
- Naar welke kliniek of ziekenhuis u gaat
Kan ik naar een andere kliniek of ziekenhuis?
Op uw verwijzing staat naar welke zorginstelling u mag. Wilt u liever naar een andere kliniek of ziekenhuis? Dan heeft u een nieuwe verwijzing nodig. Wie deze verwijzing moet regelen, hangt af van uw situatie:
U bent NIET op afspraak geweest bij de andere zorginstelling:
- Vraag uw huisarts om de huidige verwijzing te annuleren.
- Laat uw huisarts een nieuwe verwijzing maken naar de zorginstelling van uw keuze.
-
Had de eerste zorginstelling al een afspraak gepland voor u? Vergeet niet om deze zelf te annuleren.
U bent WEL op afspraak geweest bij de andere zorginstelling:
- Vraag de zorginstelling waar u geweest bent om een nieuwe verwijzing naar de kliniek waar u naartoe wilt.
- Op die nieuwe verwijsbrief moet duidelijk vermeld staan of het gaat om een second opinion of overname behandeling.
Moet ik vóór mijn afspraak al een scan of foto laten maken?
Nee u hoeft dit niet zelf te regelen. Als er een scan of foto gemaakt moet worden, dan regelt ViaSana dit voor u.
Hoe lang is mijn verwijsbrief geldig?
Een verwijsbrief is 1 jaar geldig vanaf de datum waarop hij is gemaakt. U moet binnen dat jaar een afspraak maken bij ViaSana.
Is een nieuwe verwijsbrief nodig als ik langer onder controle blijf?
Nee. Wanneer u als patiënt langdurig onder controle moet blijven, is tussentijds geen nieuwe verwijzing nodig. Ook niet wanneer tussen twee afspraken meer dan een jaar verstrijkt. Pas wanneer u door de arts geheel uit behandeling bent ontslagen, is een nieuwe verwijsbrief vereist.
Heb ik een nieuwe verwijsbrief nodig als ik al een keer eerder met een ander bewegingsprobleem bij ViaSana ben geweest?
Bij een nieuwe klacht, bijvoorbeeld:
- eerst uw rechterknie en nu uw linkerknie;
- of eerst de heup en nu de schouder.
Dan heeft u een nieuwe verwijsbrief nodig. Vraag uw huisarts om een nieuwe verwijzing of bespreek het tijdens uw afspraak bij ViaSana.
Wat als ik bij binnen ViaSana word doorgestuurd naar een andere specialist die bij ViaSana werkt?
Als u binnen ViaSana wordt doorverwezen, heeft u geen nieuwe verwijsbrief nodig. Ook niet voor een nieuwe klacht.
Kan ik een voorkeur aangeven voor een specialist?
De verwijzer kan in de verwijsbrief aangeven bij welke specialist u een afspraak wilt. Maar u kunt hiervoor ook bellen met ons afsprakenbureau: 0485 476 330.
Wat als ik in het buitenland woon?
Dan heeft u meestal geen verwijsbrief nodig, er gelden andere regels, deze leest u hier.