terug
Hoe kunnen we u helpen?

Belangrijk! Door corona verloopt een afspraak anders dan u van ons gewend bent. Zo mogen begeleiders en bezoekers in veel gevallen niet mee de kliniek in. Lees meer over de coronamaatregelen van Kliniek ViaSana >>

Tijdens de eerste afspraak probeert ViaSana uw medisch probleem volledig in kaart te brengen. Een MRI- of CT-scan kan helaas niet altijd op dezelfde dag. Afhankelijk van de bevindingen kan uw afspraak tien minuten tot twee uur duren.

1. Voorbereiding thuis

We kunnen u nog beter helpen, als u zich in de dagen voor de afspraak voorbereid:

  • Schrijf vragen op. Veel mensen verwachten een operatie of MRI-scan. Maar dit is lang niet altijd nodig. Lees voor uw afspraak op www.viasana.nl/behandelingen welke adviezen per bewegingsklacht gegeven worden. Dit helpt bij het bedenken van vragen, schrijf ze op en neem mee.
  • Deel uw actueel medicatie overzicht van uw apotheek of huisarts. Log in met uw DigiD op uw persoonlijke omgeving bij volgjezorg.nl en geef uw apotheek of huisarts toestemming uw gegevens te delen met het Landelijk Schakelpunt. Lukt dit niet? Haal een overzicht op papier bij uw apotheek en neem mee naar de kliniek.
  • Login op MijnViaSana, uw persoonlijke zorgportaal. Enkele dagen voor uw eerste afspraak ontvangt u een e-mail met tijdelijke inloggegevens voor MijnViaSana. U kunt uw afspraken inzien, de gestelde diagnose, correspondentie naar huisarts, patiëntvoorlichting en uw medicijnoverzicht.
  • Neem iemand mee (door corona mag dit tijdelijk niet). Afhankelijk van de onderzoeken die plaatsvinden, krijgt u in een korte periode van veel mensen informatie. Het kan verstandig zijn om iemand mee te nemen.
  • Neem een identiteitsbewijs mee zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Alle patiënten, dus ook kinderen, moeten een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Zonder identiteitsbewijs kan ViaSana de kosten niet declareren bij uw zorgverzekeraar.

2. Gratis parkeren

U kunt gebruik maken van de parkeerplekken rondom de kliniek. Als deze bezet zijn, parkeert u in de garage achter de kliniek. Hier is geen lift aanwezig. Als ook deze plaatsen bezet zijn en u aan de straat moet parkeren, blokkeer dan geen inritten van omwonenden. De afdeling Toezicht en Handhaving van de gemeente controleert regelmatig. U riskeert een boete als u een inrit (deels) blokkeert.

3. Identificatie bij receptie

Bij de balie controleert de receptionist uw identiteitsbewijs en uw e-mailadres en telefoonnummer.

4. Beeldvormend onderzoek (niet bij iedereen)

Soms geeft uw verwijsbrief van de huisarts, uw leeftijd en uw medisch probleem aanleiding om voor de afspraak al een röntgenfoto, MRI- of CT-scan te maken. Dit kan op dezelfde dag als uw afspraak en wordt vooraf met u besproken.

5. Gesprek met doktersassistent

De doktersassistent haalt u op uit de wachtkamer en vraagt in de spreekkamer naar uw bewegingsklachten en medische voorgeschiedenis. Daarna komt de specialist de spreekkamer binnen. Dankzij het voorwerk van de doktersassistent kan de specialist zich beter op uw klachten concentreren.

6. Gesprek met specialist

De specialist gaat verder in op uw bewegingsklachten en doet lichamelijk onderzoek. De specialist kan u vragen kleding uit te trekken, ondergoed houdt u aan. Na onderzoek worden eventuele behandelmogelijkheden besproken. Denk aan fysiotherapie, een injectie, pijnstilling, brace of operatie. Maar het advies kan ook zijn afvallen, rusthouden of aanpassing van leefstijl en sport. Soms is na lichamelijk onderzoek toch extra onderzoek nodig. De MRI- of CT-scan kan dan helaas niet op dezelfde dag. Wij maken een nieuwe afspraak voor u.

*Na het gesprek met de specialist gaan de meeste patiënten naar huis. Als het advies een operatie is en u daarmee instemt, blijft u nog even in ViaSana:

*7. Gesprek met de anesthesioloog

De anesthesioloog controleert of u geopereerd mag worden. Een operatie kan niet in ViaSana plaatsvinden als u fors overgewicht, insuline afhankelijke diabetes, ernstige long- of hartafwijkingen heeft of bepaalde bloedverdunners gebruikt, klik voor meer informatie. Ook wordt de anesthesietechniek besproken, bloed afgenomen en een hartfilmpje gemaakt.

*8. Plannen van de operatie

Vervolgens heeft u een gesprek met de opnameplanning. Zij plannen samen met u de operatiedatum en geven folders.

*9. Resultaat van uw operatie meten

Voordat u naar huis gaat vult u een vragenlijst in. Ook na uw operatie krijgt u deze vragenlijst twee of drie keer toegestuurd. Zo meet de afdeling wetenschap het herstel van alle patiënten. Deze informatie gebruikt ViaSana om andere patiënten voor te lichten en de kwaliteit van behandelingen te verbeteren.

Meer handige informatie

Als u een wilsverklaring heeft, dient u daar zelf melding van te maken bij de receptie of bij de betreffende arts.

Heeft u bewegings- of pijnklachten? Wij luisteren graag.

Corona maatregelen
laatste nieuws