Als één van de grootste orthopedische ZBC's van Nederland is ViaSana constant op zoek naar de beste zorg voor haar patiënten. Vanuit ons perspectief om te blijven professionaliseren willen wij ook de interactie met u verbeteren. Daarom vindt u op deze pagina meer informatie over zaken die voor u relevant zijn:
Hieronder vindt u informatie over de behandelingen die ViaSana aanbiedt en de contactgegevens voor de zorgprofessionals.
Behandelingen
ViaSana is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van aandoeningen van het bewegingsapparaat. Met adviezen, fysiotherapie en operaties wordt binnen ViaSana een grote groep patiënten van verschillende leeftijdscategorieën aan de volgende gewrichten behandeld:
ViaSana is sinds oktober 2010 volledig gespecialiseerd in orthopedie. Plastische chirurgie is onder de naam Sanavisie verder gegaan.
Contactgegevens zorgprofessionals
Mocht u vragen hebben of behoefte hebben om te overleggen, dan kunt u direct contact opnemen met een speciaal aangesteld e-mailadres en telefoonnummer voor de zorgprofessional:
Telefoonnummer: (0485) 476 335 Werkdagen van: 08.00u tot 17.00u
E-mailadres: eerstelijn@viasana.nl
Let op: Patiënten kunnen het beste contact opnemen met (0485) 476 330 of info@viasana.nl
Regelgeving omtrent verwijsbrieven
Voor onze tweedelijnszorg heeft een patiënt altijd een verwijzing nodig. In veel gevallen komt deze verwijzing van de huisarts. De regelgeving rondom verwijsbrieven laat ruimte voor interpretatie. We geven u onderstaande graag aan hoe wij omgaan met verwijzingen.
Geldigheid verwijsbrief
Er is geen wettelijke termijn gesteld aan de geldigheid van een verwijzing. Echter, onze verzekeraars melden hierover het volgende: Een schriftelijke verwijzing vanuit de 1e lijn is 1 jaar geldig ten opzichte van de afgiftedatum, tenzij anders staat aangegeven op de verwijzing. Dat betekent voor de patiënt/verzekerde dat binnen deze termijn een DBC of overig zorgproduct geopend moet worden.
Nieuwe verwijsbrief
ViaSana heeft altijd een nieuwe verwijsbrief nodig als de behandeling is afgerond en de patiënt is terugverwezen naar de huisarts. Een nieuwe verwijzing is niet nodig op het moment dat onder de verantwoordelijkheid van een medisch specialist het noodzakelijk is om de patiënt in het kader van de behandeling structureel terug te laten komen. Daar waar de brief aan de verwijzer ‘controle zo nodig’ bevat, is het onvoldoende duidelijk of dit een terug verwijzing naar de huisarts is of dat de patiënt nog onder behandeling blijft. Bij patiënten waarbij dit het geval is vragen wij, om de huisarts niet onnodig te belasten, dus geen nieuwe verwijzing.
Nieuwe zorgvraag bij bestaande patiënt
Het kan voorkomen dat bij een bestaande patiënt een nieuwe zorgvraag binnen hetzelfde specialisme ontstaat. Wanneer de patiënt géén (controle) afspraak meer in onze kliniek heeft, dan is er een nieuwe verwijzing nodig. Heeft de patiënt nog een controle afspraak staan en wordt de nieuwe zorgvraag tijdens deze afspraak kenbaar gemaakt, dan kan de behandelend specialist besluiten (zelf) te verwijzen voor deze nieuwe zorgvraag.
Overname of second opinion?
ViaSana ziet steeds meer patiënten die voor dezelfde zorgvraag eerder elders onder behandeling waren/zijn. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de patiënt naar ViaSana komt. Het is voor ons van belang om te weten of het een second opinion of overname betreft. Hier dient door de huisarts altijd een keuze in gemaakt te worden; het is óf het één óf het ander. Een ‘second opinion met overname behandeling’ kan dus niet.
Second opinion
Een second opinion is gericht op de beoordeling van een gestelde diagnose/ behandeling door een tweede onafhankelijke beroepsbeoefenaar. De geconsulteerde beroepsbeoefenaar is werkzaam op hetzelfde specialisme/vakgebied in een andere instelling of als solist. Bij een second opinion wordt de patiënt niet behandeld. Patiënt blijft onder behandeling bij de huidige behandelaar.
Overname behandeling
In tegenstelling tot bij een second opinion kan bij een (door)verwijzing voor overname behandeling wél behandeld worden. Het traject wordt dan bij de andere zorgverlener afgesloten en de patiënt wordt door ViaSana verder behandeld.
De patiënt wordt niet meer terugverwacht bij de huidige zorgverlener
Wenst u voor uw patiënt enkel een beoordeling, tweede mening, van een reeds gestelde diagnose of behandelplan dan stuurt u de patiënt in voor een second opinion. Wilt u graag dat de patiënt verder behandeld wordt in onze kliniek dan kiest u voor overname behandeling (voor ons staat dit gelijk aan een nieuwe patiënt). Voor beide keuzes kan het zijn dat wij alvorens de patiënt op onze polikliniek te kunnen zien we eerst dossierinformatie van de andere zorgverlener willen ontvangen.
Gezamenlijk spreekuur ViaSana en fysiotherapiepraktijken
Samen met meer dan 20 fysiotherapie praktijken uit de regio draait ViaSana een gezamenlijk spreekuur; een vorm van anderhalvelijnszorg. Het is een gezamenlijk spreekuur van de PA van ViaSana en een fysiotherapeut in een fysiotherapie praktijk. Het spreekuur is bedoeld voor patiënten waarvan de behandeling niet loopt zoals gewenst. Kan deze patiënt het beste verder worden geholpen in de eerste lijn of is het advies om met de huisarts een doorverwijzing naar de tweede lijn te bespreken? Met kennis van de eerste lijn (de fysiotherapeut) en kennis van de tweede lijn (PA van ViaSana) hopen we de patiënt sneller te helpen en onnodig dure zorg te voorkomen.
Waarom?
Veel patiënten met bewegings- en pijnklachten maken een afspraak bij de fysiotherapeut of de huisarts. Ook krijgt de fysiotherapeut veel verwijzingen vanuit een ziekenhuis of kliniek. De meeste patiënten kunnen goed behandeld worden door de fysiotherapeut. Maar soms is extra advies nodig.
De fysiotherapeuten geven aan dat ze hiervoor het directe contact met medisch specialisten missen. Patiënten worden onnodig bij de fysiotherapeut verder behandeld of onnodig geadviseerd naar de huisarts te gaan.
In ViaSana zien we dat patiënten vaak de verwachting hebben dat er aanvullende diagnostiek of een operatie nodig is. Tot teleurstelling van de patiënt volgt vaak een niet-operatief advies. Het bezoek aan onze kliniek was onnodig. Jaarlijks verwijst ViaSana duizenden patiënten voor een niet-operatieve behandeling naar de fysiotherapeut; 75% van haar patiënten. 25% van de patiënten, die ViaSana ziet, worden geopereerd.
Lees hier meer over het ontstaan van het gezamenlijke spreekuur in 2020: https://www.viasana.nl/nieuws/...
Hoe werkt het spreekuur?
De fysiotherapeuten selecteren aan de hand van een richtlijn geschikte patiënten voor het spreekuur. De PA en de fysiotherapeut zien gezamenlijk de patiënt. Vaak volgt een nieuwe niet-operatieve behandeling. Indien toch een verwijzing naar een ziekenhuis of kliniek nodig lijkt, gaat de patiënt met een advies naar de huisarts. Samen met de huisarts maakt de patiënt een keuze voor de vervolgzorg en zorginstelling.
Bent u benieuwd naar de richtlijn? Stuur een email naar info@viasana.nl.
Elke maandag en dinsdag is de PA van ViaSana te vinden bij een fysiotherapiepraktijk in de regio. In elke fysiotherapie praktijk is een halve dag per maand het gezamenlijke spreekuur.
Bent u benieuwd naar de huidige planning? Stuur een email naar info@viasana.nl.
Als huisarts mag u een goed onderbouwd advies vanuit het gezamenlijke spreekuur verwachten. Het is aan u en aan de patiënt om een keuze voor de vervolgzorg en zorginstelling te maken. Dit wordt ook zo aan de patiënt gecommuniceerd. De huidige resultaten van de P&P study laten zien dat 50% van de patiënten vervolgens naar ViaSana komen en 50% van de patiënten een andere zorginstelling kiezen.
Als huisarts een patiënt aanmelden voor het spreekuur
Twijfelt u als huisarts waar de patiënt met zijn klacht het beste op zijn plek is? U mag altijd een patiënt insturen voor het spreekuur. Dit doet u door de patiënt naar één van de deelnemende fysiotherapie praktijken te verwijzen. Het eerste consult zal worden gedaan door een fysiotherapeut. De fysiotherapeut zal vervolgens met zijn kennis de richtlijn hanteren voor het plaatsen van de patiënt op het gezamenlijke spreekuur. U ontvangt vervolgens een goed onderbouwd advies terug.
Kosten?
De PA en de fysiotherapeut worden betaald door hun werkgever. De patiënt krijgt maximaal een fysiotherapie consult gedeclareerd.
Physician Assistant
De Physician Assistant (PA) zijn opgeleid om taken van een arts over te nemen. Sinds 2015 mogen PAs als hoofdbehandelaar zelfstandig taken overnemen van een medisch specialist. Een PA kan dus net als een medisch specialist zelfstandig onderzoek doen, een diagnose stellen, een behandeling starten, medicijnen voorschrijven en bepaalde medische ingrepen verrichten. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de zorg van een PA, binnen een vooraf begrensd kader, even goed is als de zorg van een medisch specialist.
Om PA te worden moet een hbo-opleiding in de gezondheidszorg zoals verpleegkunde, anesthesiemedewerker of operatieassistent zijn afgerond. De PA opleiding is een intensieve opleiding van 2,5 jaar en gaat uit van een gelijkwaardige curriculum als van een 6 jaar durende basisarts opleiding. Daarnaast leert een PA gedurende de opleiding veel uit de praktijk. Tijdens de 1 op 1 begeleiding draagt de opleider zijn kennis over.
Om de kwaliteit van medisch specialisten te waarborgen wordt verwacht dat zij over een periode van vijf jaar tenminste 200 uur geaccrediteerde deskundigheidbevordering volgen. Dit geldt ook voor PAs. Ze bezoeken vaak dezelfde congressen, cursussen en symposia als de specialisten.
Meer informatie? https://www.viasana.nl/nieuws/...
Wetenschappelijk onderzoeken
Met veel enthousiasme is het gezamenlijke spreekuur in 2020 gestart. Maar worden de beoogde doelen bereikt?
Evaluatie van het spreekuur
In de P&P study wordt het spreekuur wetenschappelijk geëvalueerd. P&P study staat voor 'Physiotherapist and Physician Assistant Study'. We onderzoeken of het anderhalvelijnszorg spreekuur leidt tot een betere selectie van patiënten voor verwijzing naar de tweede lijn (een ziekenhuis of een kliniek) en behoud in eerste lijn (zoals, een fysiotherapie praktijk). Daarnaast onderzoeken we voor welke patiënten het anderhalvelijnszorg spreekuur geschikt is.
Meer informatie? https://www.viasana.nl/waarom-...
Feedback van huisartsen
In de P&P &GP study is onderzocht wat huisartsen vinden van dit gezamenlijke spreekuur. Hun tips in communicatie naar en over de patiënt zijn door de fysiotherapeuten goed ontvangen. Deze webpagina met meer informatie over het spreekuur is ook een gewenst resultaat van de studie.