terug
Hoe kunnen we u helpen?

Interview operatieassistenten ViaSana in OK visie

maandag 11 oktober 2021

Interview operatieassistenten ViaSana in OK visie

Voor de september 2021 editie van het OK Visie Magazine werden twee medewerkers van ViaSana geïnterviewd. Ze stonden zelfs op de cover van het blad dat wordt geschreven voor operatieassistenten en anesthesiemedewerkers in Nederland. Het magazine deelt naast informatie en achtergronden op het gebied van nieuwe technieken, producten en werkprocedures op de OK, ook persoonlijke ervaringen van OK-medewerkers.

Onze OK | Meekijken met Ellen Dirkx en Natasja Leermakers Kliniek Viasana

Door Ingrid Hummel

Orthopedische chirurgie is hun passie, dus bij Kliniek ViaSana voelen Natasja Leermakers en Ellen Dirkx, beiden operatieassistent, zich als een vis in het water. Natasja heeft in het Jeroen Bosch Ziekenhuis en in het Elizabeth-TweeSteden Ziekenhuis als vakspecialist orthopedie gewerkt, en werkt sinds 1 januari 2021 in ViaSana. Ellen begon haar opleiding 20 jaar geleden in het Máxima Medisch Centrum en werkt inmiddels al 13 jaar met veel plezier bij ViaSana. ViaSana is een orthopedische kliniek. 

Hoe vinden jullie het dat je geen andere specialismen meer doet?

Binnen ViaSana is er genoeg uitdaging en afwisseling. We doen bijvoorbeeld heup-, knie- en schouderprotheses, revisie knie, allerlei scopische ingrepen, bandenreconstructies, voorste en achterste kruisbanden, en veel osteotomieën. Jaarlijks komen meer dan 13.000 nieuwe patiënten uit heel Nederland naar onze kliniek in Mill. Daarvan worden er meer dan 3.000 geopereerd. We hebben geen arts-assistenten, dus mogen we als operatieassistent veel doen: hechten, pees voorbereiden, assisteren bij alle ingrepen. In de orthopedie zijn we heel dynamisch bezig met ons vak, heel technisch met veel instrumentarium. Je hebt veel gelegenheid tot meedenken en handelen. We hebben dedicated teams voor de knie, heup, schouder, voet en osteotomie om nog meer kwaliteit te kunnen leveren.

Waarin onderscheidt ViaSana zich van ‘gewone’ ziekenhuizen?

Door de kleinschaligheid kunnen we goede zorg verlenen, we horen vaak terug van patiënten dat er een goede sfeer heerst. Voor ons is het erg prettig werken, gemoedelijk en iedereen kent elkaar, dus iedereen is ook op elkaar ingespeeld. We hebben een hoog werktempo, maar met de juiste mensen op de juiste plek is het een goed geoliede machine. De orthopeden spreken we gewoon met de voornaam aan en er heerst geen hiërarchie. Daarbij zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden heel goed bij ViaSana. Zo krijgen we de hele reiskosten vergoed, hebben we twee keer per week vers fruit, op woensdag verse soep en op vrijdag is er de vrijmibo!! En als klap op de vuurpijl: geen diensten, en de weekenden en feestdagen altijd vrij! Gratis parkeren en altijd plek. Ook is er een mogelijkheid tot allerlei opleidingen en bijscholingen. Bijvoorbeeld een röntgenopleiding waarna je bevoegd bent om tijdens een operatie door te lichten.

Orthopedische ingrepen zijn fysiek best zwaar om bij te assisteren, is er extra aandacht voor ergonomie bij jullie?

Eens in de zoveel tijd komt een ergotherapeut tips geven, en als je wilt mag je naar het gratis inloopspreekuur van de fysiotherapeut speciaal voor medewerkers van ViaSana. Verder duren de ingrepen relatief kort, dus blijf je in beweging.

Wat was de invloed van de coronacrisis op jullie OKprogramma?

We zijn drie weken dicht geweest tijdens de eerste golf, van hier zijn werknemers ingezet in verschillende ziekenhuizen en verpleeghuizen. Daarna zijn we voorzichtig weer opgestart met opereren, en langzaamaan hebben we dit uitgebreid. Daarna kon weer volop geopereerd worden omdat we hier geen IC en corona-afdeling hebben. We hebben een aantal zaterdagen extra gewerkt met orthopeden uit een ander ziekenhuis om hun wachtlijst een beetje weg te werken.

Hebben jullie een eigen CSA in de kliniek?

We hebben een eigen CSA bij ViaSana, wat heel fijn werkt. Er kan snel geanticipeerd worden op allerlei situaties. Er heerst een prettige samenwerking met de CSA-medewerkers. Daarnaast hebben wij meerdere logistiek medewerkers. Zij zetten de benodigdheden voor alle operaties klaar en zorgen dat alles weer aangevuld wordt. Ook zijn ze inzetbaar als opdekmedewerkers. Elke OK heeft een eigen opdekruimte, waardoor je als operatieassistent ruim de tijd hebt om je voor te bereiden op het instrumenteren, en daardoor hebben we ook snelle wisseltijden. Ook is de logistiek medewerker de buitenomloop en vult deze onder andere de gebruikte protheses weer aan. We hebben veel eigen sets in huis, en soms maken we gebruik van leeninstrumentarium. Er zijn twee dagcoördinatoren die het overzicht bewaren en ervoor zorgen dat de dag op rolletjes loopt!

Welke complexe operaties doen jullie zoal?

ViaSana is gespecialiseerd in bandenreconstructies, bijvoorbeeld posterolaterale hoekreconstructies volgens La Prade. Ook zijn we gespecialiseerd in osteotomiën en combinatie-ingrepen van bandenreconstructie en osteotomiën. Voor de osteotomiën komen er regelmatig gastorthopeden uit verschillende landen, zoals Japan, om deze operatietechniek te leren. Voor ons als operatieassistent zijn dit leuke ingrepen om te instrumenteren. Bij nieuwe operaties worden wij goed van tevoren geïnformeerd over de operatietechniek. Ook hebben we een informatie-groepsapp waarin veel gedeeld wordt met elkaar.

Werken jullie ook met robots op de OK?

Momenteel werken wij niet met robots, maar dankzij de korte lijnen kan ViaSana nieuwe technieken snel invoeren. Ook de ontwikkelingen rondom robotchirurgie worden goed in de gaten gehouden. Robots kunnen veel, maar hebben geen humor! Het is hier ontspannen en gezellig werken, met een muziekje op de achtergrond, en we zijn altijd op zoek naar leuke mensen om ons team te komen versterken!

Mike Gabriël
Mike Gabriël

Marketing manager

Corona maatregelen
laatste nieuws