terug
Hoe kunnen we u helpen?

Startoefeningen

Bij een gezwollen, warme knie is het in eerste instantie belangrijk om de dagelijkse belasting te verminderen. Zwaardere belasting zoals lang staan, hurken, bukken en bijvoorbeeld hardlopen kunt u beter vermijden.

Om uw knie rustiger te krijgen is onbelast oefenen en bewegen de aangewezen therapie. Voorbeelden van effectieve oefeningen zijn oefening 3, 10, 13 en 14. 

Deze oefeningen kunnen eventueel ondersteund worden door medicatie via de huisarts en/of door regelmatig uw knie te koelen. Het is aan te raden om meerdere keren per dag te fietsen op een hometrainer zonder grote weerstand (op ‘souplesse’) of op de e-bike met de nodige ondersteuning.

De oefeningen mogen geen toename van klachten geven. Start in eerste instantie door de oefeningen 10-15 keer uit te voeren minimaal 3 keer per dag. Als dit goed gaat, kunt u de oefeningen uitbreiden naar 2 tot 3 keer 10-15 herhalingen á 3 keer per dag. 

Natuurlijk is het mogelijk om oefeningen 'op maat' te maken. Het kan zinvol zijn om onder begeleiding van een fysiotherapeut een op maat gemaakt behandelplan op te stellen. De fysiotherapeut is een specialist op het gebied van het bewegingsapparaat en kan goed inschatten welke oefeningen u het beste kunt uitvoeren. 

Meer informatie over artrose van de knie kunt u vinden op de pagina: Artrose knie of https://www.fysiosupport.com/ 

Deze inhoud is samengesteld door de fysiotherapeuten van FysioSupport en de orthopeden van ViaSana.

Eerste vervolgoefeningen

U heeft onlangs adviezen van ons gekregen. Deze adviezen bestonden uit het gebruik van oefening 3, 10, 13 en 14. Hierboven kunt u de oefeningen nogmaals bekijken.

Als uw knie wat rustiger, minder warm, minder gezwollen en minder pijnlijk is geworden, kan het oefenprogramma worden uitgebreid. Daarvoor kunt u gebruik maken van oefening 1, 2, 7 en 9.

Het is nog steeds aan te raden om op de hometrainer of e-bike te fietsen. Ook bij de oefeningen geldt dat deze geen toename van klachten mogen geven. Start in eerste instantie door deze oefeningen 10-15 keer uit te voeren á minimaal 3 keer per dag. Als dit goed gaat, kunt u de oefeningen uitbreiden naar 2 tot 3 keer 10-15 herhalingen á 3 keer per dag. 

Het is uiteraard mogelijk om begeleiding te krijgen van een fysiotherapeut bij u in de buurt. Dit kan met een verwijzing van uw huisarts, maar kan ook zonder verwijzing.

Meer informatie over artrose van de knie kunt u vinden op de pagina: Artrose knie of https://www.fysiosupport.com/ 

Deze inhoud is samengesteld door de fysiotherapeuten van FysioSupport en de orthopeden van ViaSana. 

Laatste vervolgoefeningen

U heeft enige tijd geleden van ons twee keer advies gekregen gericht op oefeningen voor uw knie. Van deze oefeningen kunt u nog steeds gebruikmaken. Oefening 3, 10, 13 en 14 uit mail één en oefening 1, 2, 7 en 9 uit mail twee kunt u hierboven bekijken. 

Als u heeft gemerkt dat uw knie minder pijnlijk wordt en wat meer belasting aan kan, is het tijd om de oefeningen aan te passen. Voor spieren en botten, maar zeker ook voor kraakbeen is belasten van de gewrichten namelijk essentieel. Lichamelijke activiteiten zoals fietsen, wandelen en zwemmen worden aanbevolen en geven minder druk op het kraakbeen dan bijvoorbeeld voetballen en andere sporten waarbij veel gedraaid wordt.

Naast deze lichamelijke activiteiten is het belangrijk om extra oefeningen uit te voeren om de belastbaarheid van de spieren en kraakbeen te verbeteren. Kraakbeen heeft namelijk belasting nodig om gezond te blijven. Door het bewegen onderhoudt u de voeding van het kraakbeen.

De dosering van de belasting is wel belangrijk. Soms is het bijvoorbeeld beter om 4 keer per dag een kwartier te wandelen dan 1 keer per dag een uur. De onderstaande video's 'oefening 16' en 'oefening 22' zijn nieuwe video's waarvan u gebruik kunt maken.

Start in eerste instantie door deze oefeningen 10-15 keer uit te voeren minimaal 3 keer per dag. Als dit goed gaat, kunt u de oefeningen uitbreiden naar 2 tot 3 keer 10-15 herhalingen á 3 keer per dag.

De oefeningen mogen pijn doen, maar de pijn moet wel acceptabel zijn (< 5 op schaal van 10) en mogen niet langer dan 24 uur aanhouden.

Als de knie dik en warm wordt en de pijn > 5 verergerd, is het verstandig om de belasting te verminderen. U kunt dan beter (tijdelijk) de oefeningen doen die eerder zijn toegestuurd.

Meer informatie over artrose van de knie kunt u vinden op de pagina: Artrose knie of https://www.fysiosupport.com/ 

Natuurlijk is het mogelijk om onder begeleiding van een fysiotherapeut een oefenprogramma op maat te maken en/of onder begeleiding van een fysiotherapeut te trainen.

Deze inhoud is samengesteld door de fysiotherapeuten van FysioSupport en de orthopeden van ViaSana.

Corona maatregelen
laatste nieuws