terug
Hoe kunnen we u helpen?

Startoefeningen 

In veel onderzoeken is aangetoond dat bewegen het beste middel is voor behoud van het kraakbeen en ook vermindering van pijn. Bij belasting wordt het kraakbeen namelijk ingedrukt, zodat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Zodra de druk wordt losgelaten, zuigt dit weefsel zich vol voedingsstoffen. Deze 'sponswerking' zorgt voor een goede voeding van het kraakbeen zodat deze minder snel slijt. Ook ontstekingsprocessen in het kraakbeen worden geremd door beweging.

Het is duidelijk dat activiteiten zoals fietsen, zwemmen en wandelen goede beweegvormen zijn die goed zijn voor uw gewrichten en gezondheid. Daarnaast zijn het activiteiten die u makkelijk rustig kan opbouwen. Om overgewicht tegen te gaan is veel bewegen in combinatie met een gezond voedingspatroon de sleutel tot succes.

Naast deze lichamelijke activiteiten is het zinvol om extra oefeningen uit te voeren om de belastbaarheid van spieren en het kraakbeen te verbeteren.

Om te beginnen kunt u gebruik maken van oefening 5, 16, 21, 22, 25 en 27.

Probeer 2-3 series van 10-15 herhalingen uit te voeren. De oefeningen mogen pijn doen, maar de pijn moet acceptabel zijn (< 5 op schaal van 0-10) en mogen niet langer aanhouden dan 24 uur.

Natuurlijk is het ook mogelijk om onder begeleiding van een fysiotherapeut een oefenprogramma op maat te maken en of onder begeleiding van een fysiotherapeut te trainen. Meer informatie over artrose van de knie kunt u vinden op de pagina:  Artrose knie of https://www.fysiosupport.com/ 

Deze inhoud is samengesteld door de fysiotherapeuten van FysioSupport en de orthopeden van ViaSana.


Vervolgoefeningen

U heeft onlangs adviezen van ons gekregen. Deze adviezen bestonden uit het gebruik van oefening 5, 16, 21, 22, 25 en 27. Hierboven kunt u de oefeningen nogmaals bekijken.

Als u de afgelopen weken door de oefeningen geen toename van klachten heeft gekregen, is het een optie om het oefenprogramma uit te breiden en/of te verzwaren. Dit kunt u doen door gebruik te maken van oefening 6, 17, 20, 23 en 26.

Het blijft daarnaast belangrijk om lichamelijke activiteiten zoals fietsen, wandelen en of zwemmen voort te zetten. Krijgt u toename van klachten, dan moet u een stapje terug doen in de belasting.

Vindt u het moeilijk om de oefeningen op een juiste manier uit te voeren, op te bouwen of te doseren is het altijd mogelijk om begeleiding van een fysiotherapeut in te schakelen. U heeft daar geen verwijzing voor nodig.

Meer informatie over artrose van de knie kunt u vinden op de pagina:  Artrose knie of https://www.fysiosupport.com/ 

Succes met de nieuwe oefeningen.

Deze inhoud is samengesteld door de fysiotherapeuten van FysioSupport en de orthopeden van ViaSana.




Corona maatregelen
laatste nieuws