terug
Hoe kunnen we u helpen?

Fulltime medisch directeur in coronatijd

donderdag 11 juni 2020

Fulltime medisch directeur in coronatijd

Inmiddels is ViaSana weer geopend voor patiënten, zij het met de nodige coronamaatregelen. Maar tijdens de patiëntenstop in maart en april stonden de zaken er heel anders voor. Het was even geen doktersjas en spreekkamer, maar een colbert en een kantoor voor medisch directeur en orthopedisch chirurg Ronald van Heerwaarden. De coronatijd betekende voor hem zeer weinig patiëntenzorg maar toch vele overuren, zorgen en lastige beslissingen. Uiteindelijk overheerst het trotse gevoel voor al zijn directe collega’s bij ViaSana, maar ook een diep respect voor alle andere zorgverleners die dagelijks in direct contact staan met coronapatiënten.

Sluiten 

Als medisch directeur is Van Heerwaarden eindverantwoordelijk voor alle zaken die direct met de patiëntenzorg te maken hebben: “Tijdens deze coronacrisis zorgt dat voor extra druk. Je wilt het veilig doen voor je medewerkers, maar je wilt ook patiënten kunnen helpen. Het was daarom geen makkelijke beslissing om de deuren tijdelijk te sluiten. Voor mij was naast de samenwerking met de medisch specialisten ook de ondersteuning van Paul, Alfons en de overige leden van het managementteam heel belangrijk. Daarnaast waren de mensen van logistiek en inkoop erg belangrijk want die hebben altijd de kritische voorraden beheerd. Op basis daarvan konden wij beoordelen welke voorraden we aan andere zorginstituten konden weggeven, hoe we de complicatieopvang van bestaande patiënten konden handhaven en uiteindelijk ook een veilig opstartscenario konden organiseren. En dat is nog steeds gaande: we blijven omliggende ziekenhuizen ondersteunen met medisch hulpmiddelen, apparatuur en personeel in hun zorg voor corona-patiënten.” 

Opstarten 

Omdat Brabant als eerste werd getroffen door het virus kon ViaSana geen voorbeeld nemen aan klinieken elders in het land: “We waren genoodzaakt om steeds voor het nieuws of bovenop het nieuws te reageren. Dat betekent dat ViaSana als een van de eerste klinieken een patiëntenstop hanteerde en ook als een van de eerste klinieken weer openging. Je wordt zo door de omstandigheden in een voorlopersrol gedwongen. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je alles zelf bedenkt. Vanuit de ZKN blijf je geïnformeerd en je volgt de richtlijnen van instanties als het RIVM. Daarnaast waren ook de adviezen van infectiepreventie deskundige Marcel Isken ontzettend belangrijk om geen bron van verspreiding te worden en daarna ook weer veilig open te kunnen. Alles bij elkaar heeft dit geleid tot de gewijzigde werkwijzen en de strenge hygiënemaatregelen die we tot op heden hanteren en straks hopen af te kunnen bouwen. Als je veilig open kan heeft het geen zin om dicht te blijven, daarmee doe je patiënten met ernstige pijn- en bewegingsklachten te kort. Of het nu eigen patiënten zijn of urgent van elders verwezen.” 

Met z’n allen

De beslissing om open te gaan nam Van Heerwaarden dus zeker niet alleen: “Als je besluit open te gaan dan ben je er nog niet. Artsen kunnen niet alleen patiëntenzorg leveren, dat doen we met z’n allen. We vonden het daarom belangrijk om alle collega’s zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de besluitvorming en de maatregelen. De dagelijkse updates die we via de e-mail met hen deelden waren een belangrijk communicatiemiddel. Daarmee hoop je dat medewerkers het vertrouwen krijgen dat ze veilig kunnen werken. Maar je hoopt ook dat je mensen de signalen opvangen dat wij als organisatie aan hun gezondheid en hun thuissituatie denken. Zo hebben we de kinderopvang opgestart maar ook stil gestaan bij medewerkers die zieke familieleden hebben. De feedback die we op deze updateberichten kregen heeft ons zeer positief verrast en geholpen.” 

Buitenland 

Ronald van Heerwaarden vervult zijn werkzaamheden in ViaSana parttime: “Ik werk deels bij ViaSana en deels bij ziekenhuizen in Engeland en het Midden-Oosten. Ook die activiteiten zijn vanwege deze pandemie gestopt. Dit komt omdat ook daar de electieve patiëntenzorg tijdelijk aan banden is gelegd. Vanwege het platgelegde vliegverkeer is het überhaupt moeilijk om er te komen. En als ik nu zou gaan, moet ik eerst twee weken in quarantaine voordat ik mag opereren. Dat geldt ook voor mijn patiënten daar, die worden vaak vanuit het buitenland ingevlogen voor complexe standscorrecties. Sommige patiënten die er al waren kregen toen te horen dat de operatie niet door zou gaan en konden vervolgens zelf niet terug naar het land van herkomst door een lockdown. Voor hen is dat natuurlijk verschrikkelijk. Om toch contact met ze te houden doe ik veel videoconsulten voor het beantwoorden van vragen en als voorbereiding om die zorg weer snel op te kunnen pakken als de mogelijkheid zich aandient.” 

Respect 

De vier dagen in de week die Ronald in ViaSana werkt zijn opgedeeld in twee dagen als orthopedisch chirurg en twee dagen als medisch directeur: “Die vier dagen in de week waren de afgelopen weken zeker niet voldoende. Eerder was ik medisch directeur van een ander ziekenhuis, daar heb ik toen kleinere crisissituaties ervaren. Ad hoc beslissingen over de veiligheid van patiënten en medewerkers, daar had ik dus wel wat ervaring mee. Ik ben blij dat nu we veilig opgestart zijn die zorg aan het afnemen is, want het is best wel zwaar geweest. Ik wil echter wel benadrukken dat dit werk niet in verhouding staat tot wat collega’s doen die in de frontlinie van de coronacrisis staan. Daar heb je het over levensreddende zorg met zware emotionele belasting. Ik blijf een diep respect houden voor deze zorgmedewerkers.” 

Betere tijden 

Ronald heeft ook dingen geleerd van deze crisis: “De binding die mensen met ViaSana hebben is echt ongelofelijk. In 2016 ben ik hier begonnen als orthopedisch chirurg en toen heb ik dat al heel snel ervaren. Toen ik in 2018 medisch directeur werd zag ik die betrokkenheid nog beter. Ook tijdens deze crisis zag ik hoe iedereen op alle afdelingen zich stuk voor stuk inzet. Daarom werk ik zo graag hier. Het is mooi om te zien wat ViaSana in haar 15-jarige bestaan heeft bereikt. Er is een hele sterke positie opgebouwd in Nederland. Ik ben er trots op dat ik daar de laatste paar jaar mijn bijdrage aan heb kunnen leveren. Nu de ergste crisis op zijn einde lijkt te lopen heb ik een groot vertrouwen in de toekomst van ViaSana en zie ik in betere tijden graag het volgende jubileum tegemoet.

Mike Gabriël
Mike Gabriël

Marketing manager

Welcome at ViaSana

Our website is regularly visited by people from abroad.
We are currently investigating what kind of visitors these are.
Please answer the question below: