terug
Hoe kunnen we u helpen?

Verwijzen naar onze specialisten

Wij zijn gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van aandoeningen aan de knie, heup, schouder, rug, voet en enkel.

Dankzij onze expertise ontvangen wij jaarlijks ongeveer 15.000 verwijzingen van huisartsen en van medisch specialisten uit andere zorginstellingen.

💡Verwijstips

Zijde: Helpt u ons door duidelijk aan te geven of het om de linker- of rechterzijde gaat bij blessures of klachten aan de ledematen. Dit stelt ons in staat tijdens de afspraak ook alvast röntgenfoto’s of MRI-scans in te plannen.

Schouderinjecties: Als u een injectie in de schouder heeft gezet, geef dan alstublieft aan waar deze is toegediend, bijvoorbeeld intra-articulair (glenohumeraal of in het AC-gewricht) of subacromiaal.

Medische achtergrond: Wij stellen het op prijs als u in de verwijsbrief relevante medische informatie vermeldt, zoals insulinegebruik, hartklachten of andere onderliggende aandoeningen.

Goede voorlichting: Door patiënten al bij de verwijzing te informeren over de mogelijke voordelen van niet-operatieve behandelingen en het beperkte nut van MRI’s bij mensen van 50 jaar en ouder met knieklachten, helpt u als huisarts om realistische verwachtingen te scheppen en bevordert u een efficiënter zorgtraject.

  • Niet-operatieve behandelingen: Veel patiënten gaan er ten onrechte vanuit dat een operatie of MRI de enige oplossing is, terwijl in veel gevallen een andere behandeling (zoals fysiotherapie of aanpassing van leefstijl) effectiever is. U helpt ons enorm door aan te geven dat ViaSana altijd eerst andere behandelopties overweegt voordat er geopereerd gaat worden.
  • Geen MRI boven de 50 bij knieklachten: Bij patiënten ouder dan 50 jaar met knieklachten wordt doorgaans geen MRI-scan verricht; conform de landelijke richtlijnen volstaat een röntgenfoto meestal. Deze informatie wordt met de patiënt gedeeld in de afspraakbevestiging. Ook geven wij daarbij aan welke indicaties binnen onze kliniek operatief behandeld kunnen worden — eveneens volgens de geldende landelijke richtlijnen.

Triage van verwijsbrieven

Wanneer wij een verwijzing ontvangen, wordt deze snel en zorgvuldig beoordeeld door ons medisch team. Op basis van de verwijsbrief bepalen we of aanvullende diagnostiek (zoals een röntgenfoto of MRI-scan) nodig is en of de patiënt met prioriteit moet worden ingepland. Indien er sprake is van een urgente indicatie, plannen wij de patiënt doorgaans binnen enkele dagen in.

Om de verwijzingen efficiënt te kunnen beoordelen, nemen wij zelf contact op met de patiënt voor het maken van een afspraak. De patiënt hoeft hiervoor dus niet te bellen. Zodra de afspraak is ingepland, ontvangt de patiënt een bevestiging per e-mail. Deze verzenden wij bijna altijd binnen één werkdag, maar het kan drie werkdagen duren. Verwijzingen worden op volgorde van binnenkomst verwerkt.

Kan ik alleen gezonde patiënten verwijzen?

Bij ViaSana is iedereen welkom voor onderzoek, advies en niet-operatieve behandelingen op het gebied van orthopedie, neurochirurgie en anesthesiologie.

Voor operaties komen alleen ASA 1 en ASA 2 patiënten in aanmerking, we lichten graag toe met welke onderliggende aandoeningen patiënten wel en niet geopereerd kunnen worden. 

Overname behandeling en second opinion

Huisartsen kunnen patiënten verwijzen via ZorgDomein voor een overname behandeling of een second opinion.

Medisch specialisten kunnen patiënten verwijzen voor een overname behandeling of een second opinion. Wij ontvangen dan graag van u:

  • Verwijsbrief met duidelijke vermelding of het gaat om een overname van behandeling of een second opinion. Verstuur deze als PDF per e-mail naar: secretariaat@viasana.nl.
  • Relevante medische gegevens en eventuele OK-verslagen, eveneens in PDF-formaat naar secretariaat@viasana.nl.
  • Radiologiebeelden kunt u veilig aanleveren via Twiin.

Hand- en polsklachten, plastische chirurgie en liesbreukoperaties

Kliniek ViaSana is volledig gefocust op orthopedie, neurochirurgie, pijngeneeskunde en radiologie. Op het terrein van onze kliniek zijn meer zorgverleners. Voor hand- en polsklachten, plastische chirurgie en liesbreukoperaties kunt u verwijzen naar onze partner: SK Klinieken

Regelgeving omtrent verwijsbrieven 

Voor onze tweedelijnszorg heeft een patiënt altijd een verwijzing nodig. In veel gevallen komt deze verwijzing van de huisarts. De regelgeving rondom verwijsbrieven laat ruimte voor interpretatie. We geven u onderstaande graag aan hoe wij omgaan met verwijzingen.

Geldigheid verwijsbrief

Er is geen wettelijke termijn gesteld aan de geldigheid van een verwijzing. Echter, onze verzekeraars melden hierover het volgende: Een schriftelijke verwijzing vanuit de 1e lijn is 1 jaar geldig ten opzichte van de afgiftedatum, tenzij anders staat aangegeven op de verwijzing. Dat betekent voor de patiënt/verzekerde dat binnen deze termijn een DBC of overig zorgproduct geopend moet worden.

Nieuwe verwijsbrief 

ViaSana heeft altijd een nieuwe verwijsbrief nodig als de behandeling is afgerond en de patiënt is terugverwezen naar de huisarts. Een nieuwe verwijzing is niet nodig op het moment dat onder de verantwoordelijkheid van een medisch specialist het noodzakelijk is om de patiënt in het kader van de behandeling structureel terug te laten komen. Daar waar de brief aan de verwijzer ‘controle zo nodig’ bevat, is het onvoldoende duidelijk of dit een terug verwijzing naar de huisarts is of dat de patiënt nog onder behandeling blijft. Bij patiënten waarbij dit het geval is vragen wij, om de huisarts niet onnodig te belasten, dus geen nieuwe verwijzing. 

Nieuwe zorgvraag bij bestaande patiënt 

Het kan voorkomen dat bij een bestaande patiënt een nieuwe zorgvraag binnen hetzelfde specialisme ontstaat. Wanneer de patiënt géén (controle) afspraak meer in onze kliniek heeft, dan is er een nieuwe verwijzing nodig. Heeft de patiënt nog een controle afspraak staan en wordt de nieuwe zorgvraag tijdens deze afspraak kenbaar gemaakt, dan kan de behandelend specialist besluiten (zelf) te verwijzen voor deze nieuwe zorgvraag.

Overname of second opinion?

ViaSana ziet steeds meer patiënten die voor dezelfde zorgvraag eerder elders onder behandeling waren/zijn. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de patiënt naar ViaSana komt. Het is voor ons van belang om te weten of het een second opinion of overname betreft. Hier dient door de huisarts altijd een keuze in gemaakt te worden; het is óf het één óf het ander. Een ‘second opinion met overname behandeling’ kan dus niet. 

Second opinion

Een second opinion is gericht op de beoordeling van een gestelde diagnose/ behandeling door een tweede onafhankelijke beroepsbeoefenaar. De geconsulteerde beroepsbeoefenaar is werkzaam op hetzelfde specialisme/vakgebied in een andere instelling of als solist. Bij een second opinion wordt de patiënt niet behandeld. Patiënt blijft onder behandeling bij de huidige behandelaar. Een eenvoudige behandeling als het geven van een injectie valt niet onder een second opinion.

Overname behandeling

In tegenstelling tot bij een second opinion kan bij een (door)verwijzing voor overname behandeling wél behandeld worden. Het traject wordt dan bij de andere zorgverlener afgesloten en de patiënt wordt door ViaSana verder behandeld.

De patiënt wordt niet meer terugverwacht bij de huidige zorgverlener

Wenst u voor uw patiënt enkel een beoordeling, tweede mening, van een reeds gestelde diagnose of behandelplan dan stuurt u de patiënt in voor een second opinion. Wilt u graag dat de patiënt verder behandeld wordt in onze kliniek dan kiest u voor overname behandeling (voor ons staat dit gelijk aan een nieuwe patiënt). Voor beide keuzes kan het zijn dat wij alvorens de patiënt op onze polikliniek te kunnen zien we eerst dossierinformatie van de andere zorgverlener willen ontvangen. 

Verwijzen naar radiologie

Wij werken graag samen met andere zorgprofessionals en stellen onze MRI-, CT- en röntgenapparatuur beschikbaar voor uw patiënten.

  • Korte wachttijden.
  • Open MRI bij claustrofobie of obesitas.

📝Aanvraagformulieren voor medisch specialisten

U kunt patiënten verwijzen door het onderstaande aanvraagformulier te mailen naar radiologie@viasana.nl. Na ontvangst nemen wij binnen drie werkdagen (vaak sneller) contact op met uw patiënt. 

📝 CT scan | Aanvraagformulier

📝 MRI-scan | Aanvraagformulier

📝 Röntgen | Aanvraagformulier

ZorgDomein voor huisartsen

U kunt patiënten eenvoudig via ZorgDomein naar ViaSana verwijzen — een aanvraagformulier is niet nodig. Kies in ZorgDomein voor zorgvraag "Diagnostiek" en zoek "ViaSana" bij MRI, CT of röntgenonderzoek.

Na ontvangst van de verwijzing nemen wij binnen drie werkdagen (vaak sneller) contact op met uw patiënt.

Verslaglegging en communicatie

  • Na het onderzoek worden de beelden beoordeeld door onze radioloog.
  • Het verslag is meestal binnen 3 werkdagen beschikbaar voor de verwijzer.
  • Bij spoedonderzoeken volgt het verslag dezelfde dag.
  • Bij onverwachte afwijkingen nemen wij direct contact op met de verwijzer.
  • Verslagen worden via EDIFACT of Twiin naar de verwijzer gestuurd.
  • ViaSana doet geen mededelingen aan de patiënt over de bevindingen.

Kosten en vergoeding van radiologisch onderzoek

Wanneer u als medisch specialist verwijst, dan wordt het CTG-tarief bij uw zorginstelling in rekening gebracht. Eventueel met onderstaande toeslagen:

  • Voor claustrofobische of obese patiënten wordt extra begeleidingstijd gereserveerd. Daarom berekenen wij een toeslag van €100,-.
  • Indien tijdens het onderzoek contrasttoediening noodzakelijk is, worden hiervoor contrastkosten (per milliliter) in rekening gebracht.

Wanneer u als huisarts verwijst, dan wordt het radiologisch onderzoek vaak vergoed door de verzekeraar van de patiënt, maar niet altijd.

DiaSana heet vanaf 2026 ViaSana

Vanaf 1 januari 2026 gaat Diagnostisch Centrum DiaSana verder onder de naam Kliniek ViaSana. Voor patiënten, verwijzers en medewerkers blijft alles hetzelfde, alleen de naam en de kleur veranderen!

Waarom deze naamsverandering? 

DiaSana en ViaSana werken al meer dan 20 jaar intensief samen onder één dak. Veel mensen zien beide organisaties als één geheel, daardoor worden de namen regelmatig door elkaar gehaald. Dat wilden wij graag duidelijker en eenvoudiger maken voor patiënten en verwijzers. Eén naam, één herkenbare kliniek en hetzelfde toegewijde team.

Wat is Kliniek ViaSana?

Kliniek ViaSana is een gespecialiseerde kliniek voor de behandeling van bewegings- en pijnklachten. We richten ons op aandoeningen aan de knie, heup, rug, wervelkolom, schouder, arm, voet en enkel.

We blijven samenwerken met ziekenhuizen, klinieken en huisartsen

Wij beschikken als een van de weinige in Europa over een open MRI. Daarom stellen wij, ook na de naamsverandering, onze apparatuur (MRI, röntgen en CT) beschikbaar voor patiënten van andere ziekenhuizen, klinieken en huisartsen. Zij kunnen patiënten in 2026 blijven verwijzen.

Richtlijnen revalidatie fysiotherapie

Wanneer onderstaande PDF richtlijnen niet openen, dan heeft u waarschijnlijk niet de laatste versie van Adobe Reader op uw computer geïnstalleerd. Via de volgende link kunt u de laatste versie van Adobe Reader downloaden.

Samen tegen artrose en pijn

Naast onze behandelingen in de kliniek bieden we verschillende initiatieven waar ook patiënten van andere zorgverleners gebruik van kunnen maken, zonder dat daar een verwijzing voor nodig is. 

Helpt u mee om mensen met artrose en pijn in beweging te houden.

Educatiesessie artrose

ViaSana organiseert maandelijks gratis educatiesessies voor mensen met knie- en heupartrose. Tijdens deze bijeenkomsten krijgen deelnemers praktische voorlichting over:

  • het omgaan met artrose in het dagelijks leven;
  • de rol van niet-operatieve behandelmethoden, operaties worden nauwelijks besproken.

Ook patiënten die niet bij ViaSana onder behandeling zijn, zijn welkom. U kunt patiënten eenvoudig verwijzen naar www.viasana.nl/glad. Patiënten vinden daar het programma en kunnen zichzelf gratis aanmelden.

GLA:D is een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtings- en oefenprogramma voor mensen met heup- en knieartrose, uitgevoerd door fysiotherapeuten. ViaSana biedt dit complete GLA:D programma samen met haar fysiotherapeuten aan haar patiënten aan, maar wij maken de educatiessessie graag toegankelijk voor een breder publiek.

📩 Wilt u flyers of posters om patiënten te informeren over deze educatiesessies? Mail naar communicatie@viasana.nl.

MotiMove | Beweegapp tegen pijn

Beweging is essentieel bij artrose en lage rugklachten, maar pijn kan onzeker maken: “Maak ik het erger als ik beweeg?” of “Welke oefeningen zijn goed voor mij?”

Daarom ontwikkelde ViaSana de MotiMove-app – een digitale coach die mensen helpt om verantwoord in beweging te blijven. De app biedt:

  • motiverende oefeningen op maat;
  • praktische tips om actief te blijven;
  • ondersteuning bij het omgaan met pijn.

De MotiMove-app is ook geschikt voor patiënten die niet in ViaSana behandeld worden. Ziet u mensen in de praktijk voor wie MotiMove zinvol kan zijn? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Wilt u meer informatie of de app downloaden? Kijk op www.motimove.com of stuur een e-mail naar info@motimove.com

Anderhalvelijnszorg | Onze Physician Assistant in uw praktijk

Veel mensen met pijn- of bewegingsklachten worden behandeld door de fysiotherapeut of huisarts. Soms is er twijfel of extra specialistisch advies nodig is.

ViaSana heeft samen met regionale fysiotherapiepraktijken een anderhalvelijnszorg-spreekuur opgezet. Hierbij werkt de fysiotherapeut samen met de Physician Assistant van ViaSana om de patiënt het juiste behandeladvies te geven.

Als huisarts kunt u uw patiënt eenvoudig insturen via één van de deelnemende fysiotherapiepraktijken. De fysiotherapeut voert het eerste consult uit en bepaalt, volgens de richtlijnen, of overleg met de specialist wenselijk is. U ontvangt daarna een duidelijk en onderbouwd advies terug.

Bekijk de deelnemende praktijken en lees meer >

Contactgegevens voor zorgpartners

Hier vindt u de contactgegevens van onze afdelingen voor onze zorgpartners.

Orthopedie, neurochirurgie en anesthesiologie

Email: info@viasana.nl

Telefoon: 0485 476 335

Radiologie

ZorgMail, Twiin en Siilo

Om veilige en toegankelijke communicatie met eerstelijnszorgverleners te garanderen, maakt Kliniek ViaSana gebruik van ZorgMail. Beelden worden verstuurd via TWIIN. Daarnaast werken onze specialisten met Siilo, een beveiligde berichtenapp voor zorgprofessionals. Wij kiezen bewust voor deze oplossingen vanwege de privacy van onze patiënten en om het voor u als verwijzer of behandelaar zo toegankelijk mogelijk te maken.

Let op: we gebruiken geen apart ZorgMail-adres. U kunt gegevens over uw patiënt sturen naar info@viasana.nl, deze wordt automatisch via ZorgMail verzonden, mits uw eigen organisatie ook gebruikmaakt van ZorgMail.

Voor patiënten

Patiënten kunnen het best contact met ons opnemen via www.viasana.nl/contact.

Nieuwsbrief voor zorgprofessionals

Wij delen onze kennis met andere zorgprofessionals op congressen, onze eigen symposia, via wetenschappelijke publicaties en onze nieuwsbrief voor zorgprofessionals. We sturen slechts een paar keer per jaar een nieuwsbrief. Geen spam, alleen waardevolle kennis. Meld u aan en blijf op de hoogte!


Zorgkaart Nederland
9 2

Kliniek ViaSana is gewaardeerd op Zorgkaart Nederland en heeft gemiddeld een cijfer van 9 2

Bekijk alle patiëntervaringen
Welcome at ViaSana

Our website is regularly visited by people from abroad.
We are currently investigating what kind of visitors these are.
Please answer the question below:

Nieuwsbrief voor zorgprofessionals

Wij delen onze kennis met andere zorgprofessionals op congressen, onze eigen symposia, via wetenschappelijke publicaties en onze nieuwsbrief voor zorgprofessionals. Meld u aan en blijf op de hoogte!

We sturen slechts een paar keer per jaar een nieuwsbrief. Geen spam, alleen waardevolle kennis!