terug
Hoe kunnen we u helpen?

Meerhof zorgt voor frisse wind

woensdag 24 maart 2021

Meerhof zorgt voor frisse wind

“Overal lag stof, het krioelde van de vliegjes en de geur van aangebroken yoghurt en aangekoekte soepkommen kwamen me tegemoet. Alsof iedereen van de ene op de andere dag met de noorderzon was vertrokken. Het was echt een spookkliniek toen ik er voor het eerst weer binnenstapte.” Operatieassistent en anesthesiemedewerker Jurgen van Rijswijk heeft het over een voormalige kliniek voor plastische chirurgie. Het pand is door ViaSana na een jaar van leegstand getransformeerd tot het schone en moderne Meerhof.

Niet voor de wind

Voordat Jurgen bij ViaSana in dienst kwam, werkte hij in de kliniek die in Meerhof zat: “Ik heb jarenlang in de Sint Maartenskliniek gewerkt als anesthesiemedewerker. Maar ik wilde dichter bij huis werken. Ik kende de manager van de kliniek goed en hij nodigde mij uit om eens te komen kijken. Het sprak mij wel aan. Een leuke, kleine setting. Vol goede moed begon ik aan een nieuwe uitdaging en in de beginperiode was het ook echt leuk. Maar op een gegeven moment werd wel duidelijk dat het financieel niet voor de wind ging. Ik zag er mijn toekomst niet en ik besloot bij ViaSana te peilen of er plek voor me was. Gelukkig kon ik die overstap maken, want in een groot ziekenhuis wilde ik niet meer werken.”

Dagcoördinator

Drie jaar na de overstap van Jurgen werd de plastische chirurgische kliniek failliet verklaart. ViaSana besloot het pand over te nemen. Jurgen kent door zijn ervaring het pand goed en kon daarom meehelpen bij de metamorfose naar Meerhof: “Als alles straks goed draait pak ik samen met Annemie Verstraelen en Birgit Smits de rol van dagcoördinator op. We zijn het aanspreekpunt voor de huurders en helpen bij eventuele opstartproblemen. Ook controleren we het pand nadat een huurder het pand gebruikt heeft. De huurder van de volgende dag kan dan weer veilig werken. Toch is het niet zo dat wij de hele dag in Meerhof aanwezig zijn. Als je een gebouw huurt dan wil je niet dat de verhuurder continu op je vingers kijkt. Dus als alles loopt dan neem ik mijn telefoon mee naar ViaSana en zorg ik dat ik bereikbaar ben.

Illusie

Dat Meerhof in een paar weken tijd van die verlaten kliniek veranderde in een levendige kliniek is voor Jurgen nog steeds niet te bevatten: “Toen ik begin november rondliep dacht ik echt dat het een illusie zou zijn om hier in januari te opereren. Er was zoveel achterstallig onderhoud. Maar ik heb gezien hoe iedereen binnen ViaSana zich echt heeft ingezet om dit resultaat te bereiken. Iedereen was erop gebrand om die tent gereed te krijgen. Denk aan de aanleg van it-faciliteiten, brandveiligheid, bhv, verlichting, verlopen apparatuur, luchtbehandeling, aanschaf van nieuwe anesthesietoestellen, bedden die stuk waren tot zoiets kleins als dopjes van opdektafels en stiften. Er moest zo ontzettend veel gebeuren. Er werd geüpgraded, schoongemaakt, vervangen, gerepareerd en nog een keer schoongemaakt. Meerdere disciplines hebben een zeer grote bijdrage geleverd. Er was een goede samenwerking en er werd goed gecommuniceerd. Wat dat betreft heb ik maar een bescheiden rolletje gehad.”

Nieuw leven

Inmiddels wordt Meerhof op dinsdag en woensdag aan het Maasziekenhuis Pantein verhuurt en op vrijdag aan SK Plastische Chirurgie. Er zijn gesprekken met andere zorgaanbieders en ViaSana wil in de toekomst zelf ook zorg verlenen in Meerhof. Jurgen: “Er staat weer een hele mooie schone kliniek. Iedereen die er komt is heel enthousiast. Ik ben blij dat er nieuw leven in het gebouw is geblazen, er waait weer een frisse wind door het gebouw. In de huidige staat vind ik het eerlijk gezegd nog mooier dan de kliniek van ViaSana. Het zou echt zonde zijn om dit prachtige gebouw te laten verpieteren.”

Mike Gabriël
Mike Gabriël

Marketing manager

Welcome at ViaSana

Our website is regularly visited by people from abroad.
We are currently investigating what kind of visitors these are.
Please answer the question below: