terug
Hoe kunnen we u helpen?

Patiënten die een afspraak maken in een ziekenhuis of gespecialiseerde kliniek als ViaSana moeten een geldige verwijsbrief hebben van een huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist. Als u de huisarts bezocht heeft ontvangen wij bijna altijd een digitale verwijsbrief met een ZD-nummer van ZorgDomein. In dat geval hoeft u geen verwijsbrief te regelen. Als u wel een verwijsbrief dient mee te nemen, zegt de telefoniste dit nadrukkelijk tegen u bij het plannen van de afspraak.

Waarom is de verwijsbrief belangrijk?

  • Zonder geldige verwijsbrief kan uw eerste afspraak niet doorgaan, uw zorgverzekeraar laat dit niet toe.
  • In de verwijsbrief staat belangrijke informatie die ViaSana gebruikt om u te plannen bij een arts die u zo goed mogelijk kan helpen. Uiteraard kunt u aan de telefoon ook uw eigen voorkeur doorgeven.
  • Aan de hand van de verwijsbrief kan ViaSana bepalen of er bijvoorbeeld eerst een MRI scan gemaakt moet worden voordat u bij de specialist terecht kunt. Zo kunnen wij uw afspraak zo efficiënt mogelijk plannen en zijn we sneller achter de ernst, de oorzaak en de oplossing van uw klachten.

Geldigheid verwijsbrief

Wanneer de verwijsbrief wordt uitgeschreven dient binnen een jaar uw eerste bezoek aan ViaSana uitgevoerd te zijn. U heeft een nieuwe verwijsbrief nodig wanneer de periode tussen uw laatste afspraak en de vervolgafspraak langer dan een jaar is. Ook als dit een controle afspraak is naar aanleiding van een eerdere operatie.

Nieuwe zorgvraag

Wanneer u al bekend bent bij ViaSana maar met een andere zorgvraag (nieuwe klacht) komt, heeft u altijd een nieuwe verwijsbrief nodig. Bent u bijvoorbeeld drie maanden geleden voor knieklachten in onze kliniek geweest en komt u nu voor schouderklachten, dan heeft u een nieuwe verwijsbrief nodig.

Interne verwijzing

Wanneer u intern (binnen onze kliniek) wordt doorverwezen naar een andere specialist hoeft u niet meer voor een verwijsbrief te zorgen.

Second opinion

Bij een second opinion geldt andere regelgeving. Klik hier voor meer informatie.

Heeft u bewegings- of pijnklachten? Wij luisteren graag.